Közelebb a fogyasztókhoz:

 

A kormányhivatalok járási hivatalainak fogyasztóvédelemmel foglalkozó munkatársai és a megyei Békéltető Testület képviselői találkoztak 2017. december 5-én a Kereskedelmi és Iparkamara épületében megrendezett tanácskozáson.

A rendezvény célja, az volt, hogy a fogyasztóvédelmi intézményrendszer ez év januárjában bekövetkezett módosulásának következtében a járási hivataloknál e munkakört ellátó tisztviselők részletesebb tudásra tegyenek szert az alternatív vitarendezés témakörében.

A tanácskozáson tájékoztató hangzott el a megyében működő békéltető testületről részletesen ismertesre került annak eljárása, valamint megosztotta az előadó a leggyakrabban előforduló ügyek tapasztalatait is. A nagy számban megjelent hatósági ügyintézők beszámoltak január óta a hivataloknál közvetlenül jelentkező fogyasztók panaszairól és arról, hogy a közel egy év alatt már több esetben sikeresen irányították a panaszost a Békéltető Testülethez.

Sokan még ma is a fogyasztóvédelmet a hatósággal azonosítják, így akkor is idefordulnak, ha békéltető testületi eljárást kellene kezdeményezniük az ügy megoldása érdekében. A megyében található 13 járási hivatalban illetve kirendeltségeken kaphatnak a fogyasztók segítséget, ha úgy érzik jogtalanság érte őket és nem tudják a megoldást. Nemcsak hasznos tanácsokkal látják el őket, hanem segítséget kaphatnak abban is, hogy a békéltető testületi eljárás megindításához szükséges kérelmet minden jogszabályi előírásnak megfelelően elkészíthessék.

Görömbeiné dr. Balmaz Katalin

békéltető testület elnöke

 

Fogyasztóvédelmi tippek, mire kell figyelnünk a nagy karácsonyi rohamban.

Még nem késő, összeszedtem egy csokorra való, azokból a hasznos tanácsokból, melyeket ha betartunk nem keseredik meg a karácsony édessége.

Mindig őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát, ha később esetleg reklamációra kerül sor a kereskedő csak akkor köteles eljárni, ha   ezekkel bizonyítjuk, hogy az ő üzletében vásároltuk a terméket..

Ellenőrizzük, hogy a számlán valóban a termékkel kapcsolatban feltüntetett ár, valamint a megfelelő darabszám szerepel-e. A számítógépből nyomtatott szalagot ne fogadjuk el nyugta helyett, ezen nem szerepel sem az, hogy mit vettünk, sem a kereskedő megnevezése.

Élelmiszer vásárlása esetén mindenképpen ellenőrizze a minőségmegőrzési vagy fogyaszthatósági idő lejártát.

Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Ha mégis azt a tájékoztatást kapjuk, hogy önként ezen kéréseknek is eleget tesz, ha mód van rá, kérjük, hogy ezt írja rá a blok hátuljára.

Kötelező, egyéves jótállás vonatkozik 10 000 forintos vételár feletti termékekre pl. a: hűtőszekrény, mosógép, mosogatógép, porszívó, varrógép, kerékpár, babakocsi, konyhai kisgépek, órák és ékszerek.

10 000 forintos vételár alatt nem jótállás, hanem két éves szavatossági időszak vonatkozik a termékekre.

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet értelmében a rendelet hatálya alá tartozó termékek esetében ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a polgári törvénykönyvről (Ptk.) szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Vagyis a három munkanap szempontjából nem az számít, hogy ön mikor kapta, mikor vette át szeretteitől az ajándékot, hanem az az időpont az irányadó, amikor vásárolták.

Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a leértékelés oka a termék valamely hibája és erre a kereskedő felhívta figyelmünket,  így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Ha egy terméken több eladási ár került feltüntetésre, a szabályok szerint mindenkor a legalacsonyabb ár felszámítására kötelezett a kereskedő. A magasabb ár felszámítását már lehetőleg a pénztárnál, vagy az ügyfélszolgálaton jelezze.

Meg kell- e őriznünk az eredeti csomagolást? Szavatossági, jótállási igény érvényesítéséhez nem szükséges az eredeti csomagolás, az nem követelhető a vásárlótól. Ha a kereskedő ilyen tájékoztatást ad, az megtévesztő.

Internetes vásárlásainkat ne hagyjuk az utolsó napokra, egyre elterjedtebb ez a forma, a futárcégek túlterheltek, nem mindig sikerül a kiszállítási időt betartani. Senkinek sem jó, ha szentestét követően érkezett meg az online rendelt ajándék. speciális jogok illetik meg a vásárlót, a nem üzletben vásárolt (internetes vásárlás, termékbemutató), így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan, de ha nem érkezik meg a várt időre, az átvétel előtt is elállhat a szerződéstől.

Minden fogyasztónak és kereskedőnek bosszankodás mentes, áldott, békés karácsonyt kívánok.

Görömbeiné dr. Balmaz Katalin

békéltető testület elnöke