Fogyasztóvédelmi tanácsok karácsony előtt!

A karácsonyi ajándékozások alkalmával legjobb szándékunk ellenére sem mindig sikerül a megfelelő ajándékot találnunk szeretteink számára.

 

Mit tehetünk akkor, ha valamilyen okból nincs szükségünk az egyébként nem hibás ajándékra?

 

A hagyományos üzletben történt vásárlások esetén máig él az a tévhit, hogy 3 napon belül minden esetben vissza lehet vinni a terméket az üzletbe, még akkor is, ha az nem hibás. Az ún. 3 munkanapos cserejog kizárólag a kötelező jótállással érintett termékekre vonatkozik. A többi termékre két év szavatosság vonatkozik.

 A nem hibás termékek személyes vásárlásakor a kereskedőt nem terheli sem cserekötelezettség, sem a termék vételárának a visszafizetési kötelezettsége, azonban üzletpolitikai megfontolásból, a jó hírnév érdekében az üzletek nagy része biztosítja a cserét ebben az esetben is. Emellett a vevő és a kereskedő megállapodhatnak a termék vételárának a levásárlásában is. Emiatt célszerű a vásárlásról kapott nyugtát, blokkot megőrizni. Ezen lehetőségekről javasolt már a vásárlás előtt érdeklődni az eladónál, és ha ezen lehetőségeket egyébként írásban nem jelezte a kereskedő, akkor javasolt ezek blokkon történő felvezetését kérnie a vásárlónak, hogy később hivatkozhasson rá.

Más szabályok vonatkoznak az online térben a webáruházakban történő vásárlásokra. Mivel az internetes vásárlások során nincs lehetőség a kiválasztott termék közvetlen megtekintésére (pl. egy ruhadarab felpróbálására), a vásárlókat a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. Az elállási jog gyakorlása megoldást jelenthet olyan esetekre is, ha a termék nem érkezik meg a vállalt karácsonyi időre, nem azt a terméket kaptuk meg, amit megrendeltünk, vagy ha az áru hibás. Megjegyzendő azonban, hogy egyes termékkörök kapcsán a vásárlókat nem illeti meg az előzőekben vázolt elállási jog (pl. élelmiszerek, kibontott csomagolású CD/DVD/szoftver, letöltött programok, a fogyasztó egyedi utasításai alapján legyártott termékek, kibontott csomagolású higiéniai termékek). Kiemelendő, hogy az online aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, közösségi médián keresztül magánszemélytől történő rendelésnél sem illeti meg a vásárlót az elállási jog.

 

Ha a vevő eláll az e-kereskedelemben kötött szerződéstől, azaz nyilatkozik a webáruháznak arról, hogy visszaküldi a megvásárolt terméket, a kereskedő haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül, a vételár fizetésével azonos módon köteles visszatéríteni a vevő által vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a termék átvételekor fizetett szállítási költséget is. Tehát ha készpénzben fizette a terméket, akkor készpénzben szükséges visszatéríteni a vételárat, hacsak a vásárló máshogy nem rendelkezik. A termék eladóhoz való visszajuttatásának a költsége azonban a vevőt terheli.

 

Javasoljuk, hogy a világító dekorációs eszközöket szaküzletben vásárolják meg, kerüljék el a piacokat, alkalmi árusokat. Mindig biztonságos karácsonyi világítási eszközt vegyünk csak meg.

Csak olyan füzér helyezhető el kültéren, amely alkalmas arra.

  • A kültéri világítás címkéjén legalább IP44-es jelölés legyen
  • Nyitott csatlakozóaljzatot tartalmazó füzért soha sem szabad kültéren felszerelni.
  • A kültérre szánt díszvilágítási füzérek vezetékeinek szigetelése csak gumiból készülhet, ezért PVC szigetelésű vezetékekkel készült füzéreket kültéren ne használjuk

Ha elmegyünk otthonról, a világító dekorációkat mindig kapcsoljuk ki

 

Ez év januárjáról új szabályok vonatkoznak a szavatosságra. Az új szabályok értelmében ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, hogy az áru teljesítésének időpontjától számított egy éven ( ez korábban hat hónap volt) belül felismert hiba már az áru teljesítésének időpontjában is fennállt.

A szavatossági jogok illetik meg a fogyasztót, elsősorban kicjavításra jogosult, ha ez nem lehetséges, a következő szint a kicserélés. Ilyenkor ugyanolyan árút kell kapnia. Egyes kereskedők a termék hibája esetén nem annak javítását ajánlják fel, hanem a vételár levásárlási lehetőségét. Fontos tudni azonban, hogy a levásárlás nem törvényben meghatározott szavatossági jog. A vásárló elsősporban javítást, ill. cserét kérhet. Ha nincs ugyanolyan típusú cseretermék, Ön nem köteles elfogadni más helyettesítő terméket, így levásárolni sem köteles a vételárat, hanem vissza kell kapnia az adásvételkor kifizetett összeget.

 

Kibővülnek a kellékszavatossági igényekre vonatkozó szabályok is. A fogyasztó akkor is jogosult lesz az arányos árleszállításra vagy az adásvételi szerződés megszüntetésére, ha:

  • a vállalkozás nem végezte el a kijavítást vagy kicserélést, vagy elvégezte ugyan, de nem biztosította saját költségére a kicserélt áru visszavételét;
  • ismételt hiba merült fel;
  • a teljesítés hibájának súlya ezt indokolttá teszi;
  • a vállalkozás nem vállalta az áru szerződésszerűvé tételét, vagy nyilvánvaló, hogy nem fogja észszerű határidőn belül vagy a fogyasztónak okozott jelentős érdeksérelem nélkül szerződésszerűvé tenni azt.

Bár a fogyasztó kötelezettsége, hogy az árut a kijavítás vagy kicserélés érdekében a vállalkozás rendelkezésére bocsássa, az áru visszavételét a vállalkozásnak a saját költségére biztosítania kell. Abban az esetben pedig, ha a fogyasztó az adásvételi szerződés megszüntetése mellett dönt, a fogyasztónak vissza kell küldenie a vállalkozás részére az érintett árut. A visszaküldés költségét ilyenkor is a vállalkozás köteles viselni, emellett pedig haladéktalanul vissza kell térítenie a fogyasztó részére a vételárat is.

 

 

 

Probléma esetén hova tud fordulni a vásárló?

Ha a kereskedő internetes vásárlás esetén nem fogadja el a vásárló jogos elállási szándékát, illetve akár internetes, akár személyes vásárlás esetén a feleknek a szavatossági/jótállási igényérvényesítés során nem sikerül megállapodniuk, fontos tudnunk, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság az egyéni ügyek megoldásában ugyan nem járhat el, viszont az egyéni igények érvényesítése érdekében a vásárlóknak lehetőségük van békéltető testületekhez fordulni.

Panasz eseték először mindig a kereskedőhöz forduljunk. ha panaszunkat nem oldják meg, vagy nem megfelelően oldják a fogyasztó fordulhat a békéltető testülethez, ahol tanácsadással is segítjük a fogyasztókat.

A békéltető testület 4400. Nyíregyháza, Széchenyi u. 2. szám II. emelet alatt található. 

Ügyfélfogadás: hétfő:  8.30 – 11.30, szerda: 13.00 – 16.00, csütörtök     8.30. – 10.30

Ügyfélfogadáson kívül:

e-mail: bekelteto@szabkam.hu

telefonon: hétfő – csütörtök: 9.00 – 16.00

telefonszám: 42/420-180, 30/507-3203

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .